Ситуацията в КОМЕРСИАЛНИТЕ родни информационни сайтове е повече от класическа. Всеки на драго сърце ще ти използва снимката, за да си илюстрира “мариалчето”, но никой няма да пусне линк. Сакън, да не му гепиш читателите. Най-грозно е да откраднеш нещо, което по принцип е безплатно и покрай него да печелиш от реклама.
Посочването на авторство е въпрос на възпитание, на етика, на елементарно уважение.
Правилното “кредитиране” в интернет включва линк. И то линк към автора, а не към сайта-медиатор. Ако аз издекламирам една поема на Ботев, е редно да кажа “автор Христо Ботев”, а не “автор Народна Библиотека”.

Ако не желаеш да надписваш снимки - отиди си ги купи, само не ми казвай, че ще ти се счупят ръцете, докато посочиш откъде си ги свалил. По принцип вестникаря е тъпо животно, за да почне да прави нещо правилно, трябва първо да го види при конкурента си. Ако го питаш защо, ще отдели цял следобед да ти обяснява колко е велик и накрая пак ще се върнете в Точка А - “Снимка: Интернет”. Обаче откраднеш ли му текста - веднага ще ти похлопа на вратата.
Моралните правила не са разписани в нито един закон, но това не значи, че е наложително да се пренебрегват. Липсва изричен закон против изсирането в тролей, но това не го прави по-малко престъпление, при това “срещу човечеството”.

Плах опит за посочване на автор в Е-вестник, уви, без линк:

16 responses so far ↓
1 Longanlon // Mar 23, 2009 at 6:37 pm
регистирирах се във вести.бг за да мога да коментирам. искат да си напишеш сайта… но името ти в коментара не е линк към него. айде мерси…
2 nname.org // Mar 23, 2009 at 6:46 pm
кръв повръщам, линк не връщам…
3 dzver // Mar 23, 2009 at 6:59 pm
Самозвани SEO спецове са научили всичките тези сайтове, че изходящи връзки не трябва да се поставят.
4 dimo // Mar 23, 2009 at 7:02 pm
Пич, дълбоко не си прав. В текста на е-вестник има поне три линка към въпросния блог и цитирания материал.
5 oggin // Mar 23, 2009 at 7:10 pm
Хайде пак SEO-то виновно
1. Поставянето на линк към източника помага за по-добро позициониране, а не пречи - линкът е релевантен на темата.
2. Доколкото си спомням същите тези сайтове от време на време се упражняват на тема колко лошо нещо е SEO.
3. И съм абсолютно съгласен, че не става дума за SEO, а имено за “въпрос на възпитание, на етика, на елементарно уважение”
6 pro01 // Mar 23, 2009 at 8:05 pm
Бекенда може да не позволява линкове на тия места
Ако не ме лъже паметта, основния проблем с изходящите връзки и SEO-то (аз си го тълкувам като индексиране на потенциално неквалитетно съдържание и съответно понижаване на PR) се решава най-лесно с nofollow?
7 Gabfest // Mar 23, 2009 at 8:09 pm
Аз също не слагам линкове на снимките, защото ги виждам на поне няколко места повтарящи се без да има линк от къде е взета да кажем… Все пак мисля, че е правилно да има, но може би трябва да има и някой сайт, в който авторите да предоставят снимките си и да може да се дава директен линк към тях при ползването им. За сега си харесвам снимки в гугъл, но ако има нещо по подредено и лесно за намиране на снимки както и на техният автор ще ви помоля да споделите!
8 nname.org // Mar 23, 2009 at 8:23 pm
@dimo: не знам колко стоин линка има в текста, но фактът, че не съм ги видял само подчертава нуждата от подписване на снимката.
може би не ме интересува статията за киселото мляко, а само конкретната снимка на кофичка. това, че сте доразработили темата на Бу не значи, че трябва да й крадете и илюстративния материал
@про: бекенда винаги позволява линкове, но само където ни отърва, примери искаш ли
@габфест: повечето снимки идват от sxc.hu и flikr.com
9 Калоян К. Цветков // Mar 23, 2009 at 9:38 pm
Аз си направих цял плъгин, за да съм “честен” със снимките
А пък хем да има текст под снимката, хем да има името на автора, хем да има и линк към оригинала (хем да се вижда добре и да може да се увеличава):
http://kaloyan.info/blog/2181/nikolay-vasilev-e-gyz/
10 nname.org // Mar 23, 2009 at 9:45 pm
@Калоян: еваларка, бате! остава и да направиш плъгина публично достъпен
11 Калоян К. Цветков // Mar 23, 2009 at 9:48 pm
Ами има няколко бъга и заради това не съм го пуснал — да не се излагам
Иначе ако някой иска да го пробва, да каже и ще го пратя.
12 oggin // Mar 23, 2009 at 10:31 pm
Момчета, стига с тоя PageRank, a nofollow е най-противоестественото нещо. Връзките са за проследяване … да кажеш да не се проследи една връзка е ТЪПО ! Това че Google не може да се справи със спама, не е наш проблем.
Прехвърлете го в реалния живот - Казваш : видях Айфеловата кула … ама ти не оди да я гледаш, оти я мноо убаво ти я обясниу …
13 Longanlon // Mar 24, 2009 at 11:08 am
винаги са били жалки тия, които говорят за нещо, за статия, блог или квото и да е, но линк не слагат.
такова неразбиране на web 2.0 е просто смешно - опитват се да затворят чиаттелите си и да им спуснат кепенците - “само ние сме новинари, няма други, не се оглеждай” - сякаш ако някой кликне на линк навънка повече никога няма да посети сайта им ебаси
14 Ал // Mar 24, 2009 at 10:14 pm
И в цялата патаклама забравяте що за типове списват въпросните сайтове. С изключение на dnevnik.bg не се сещам за един “новинарски” сайт, който да има някакво реално отношение към журналистиката. То е преписване, превеждане, преразказване и други с правописни и печатни грешки. Какво остава за признаване на нечие авторство за илюстрация
Аз пък съм тъп и слагам линкове винаги. А и не съм журналист
15 Слави Трайков // Mar 25, 2009 at 3:22 pm
Веднъж капитал ми отразиха една статия и коректно бяха посочили линк към мене… за другите нямам впечатления. Иначе blogger например по default има nofollow… така че няма да повлие по никъв начин на SERPS
16 dadaam // Mar 25, 2009 at 5:30 pm
‘Free’ as in free beer.
Това са все челнове новата, ‘алтернативна’ партия на свободната бира и безплатния обяд.
Да не забравя герба им е Бай Ганьо.
Leave a Comment