Б.Р. ц. К. header image 2

За чалгата като такава

January 23rd, 2010 · 21 Comments

Според мен чалга-културата не е причина, а следствие. Народът не е прос и пасивен, защото слуша чалга, а защото липва качествено образование и стимулираща среда. Една личност не се изгражда с ноти и вокална орнаментика, за това се иска да се прочете една книга, да се напише едно есе. Народът - това сме ние. Аз, ти, брат ти, майка ти, баща ти. И всички ние избрахме по-малкото зло: Азис пред Графа, Мария Илиева, Групата, 032, Аксиния, Зара, Ахат, Нора Нова, Драго Чая, Виолета Здравкова, Киро Скалата и Моника Люински. Милко замени Васко Кеца и от това никой не умря.

Доста (смятащи се за) интелигентни хора не понасят поп-фолк, но това е по техни лични причини:

1. Не желаят да се променят

2. Мразят всичко турско, мюсюлманско и ориенталско. Програмирани са качествено от Бай Тошо-вата пропаганда и са винаги готови за война с Турция. Дори когато маат баклави в Истамбул

3. Чрез отношението си към чалгата водят малка лична война с българската национална идентичност. Отказват да признаят, че са родени в кенефа на Европа и се страхуват от вероятността, да умрат пак тук. Напълно основателно.

4. Вътрешно са големи хуманисти, биха желали да съберат милион и нещо цигани на един стадион, да ги залеят с Вениш и да търкат докато изчезнат напълно. Малко е нелогично, докато Емилия пее за любовта, да се сещаш за жипси кингс, но винаги е така, покрай сухото гори и мокрото.

5. Мразят педалите. Чалгата е култура на свободолюбиви хора и никой не ти иска обяснение какъв си и защо си такъв. Повече от половината певци са “на другия бряг”, и това е проблем само и единствено за фенките им

Битуват някакви мнения, че чалгата “изяжда” пазара на “другата музика” и й пречи да съществува. За мен това са пълни глупости, все едно Братя Аргирови да се сърдят на Бийсти Бойс, че са им взели публиката. Или Стефан Данаилов да иска репарации от Жан-Клод Ван Дам. Това е отворена система, каквото си посадиш, това ще жънеш. Хората не са прасета, да дъвчат това, което им изсереш в паничката. Набичи по всички телевизии и радиа албумите на Фънки и ще видиш как веднага ще нападнат бензиностанциите за някаква нормална музика.

Въобще не разбирам защо Миро Каризмата трябва да се толерира за сметка на Глория. Единият имитира Колдплей, другия - Цеца Величкович. И двамата са за бой.

Чалгата е място и на някои локални феномени. Съвременната певица взаимства черти и от Памела Андерсън, и от Джена Джеймисън. Същевременно е много силна, независима и (изглежда) сексуално агресивна. Феминизъм до дупка. Ако малко ги следиш, се вижда, че еротичното е театър, най-просташките песни ги пеят най-целомъдрените певици.

Големият проблем на чалгата е, че 2/3 от записите са боклук. Това е нормално за културен продукт, който се произвежда на килограм. Денс и поп музиката по света е същата, но нея никой не я гледа под лупа. Албум на Бритни да си слушал цял? Щото аз съм слушал и пак е боклук. Идеята на популярната музика е да ти грабне вниманието и да те задържи “на обороти” за 3 минути и после чао. Не е правилно да я мерим с един аршин с нормалната музика, която се опитва да бъде уникална и да остане във времето.

Не на последно място фолк изплнителите демонстрират морал и последователност в интервютата и изявите си. За разлика от поп “идолите”, които са винаги хлъзгави и се въртят като фурнаджийски лопати. В чалгата повечето хора са от провинцията и са малко по-прями, докато естрадниците са по-често от София и държат на добрия камуфлаж, правят се на милионери до последна капка кръв. Това не е нещо трудно за усещане от едно 12 годишно дете и може да повлияе при избора кой плакат да отиде на стената и кой - в кофата.

В крайна сметка каквото и да си говорим, чалгата превзе не само масите, но и масовия вкус. В което няма нищо лошо. Но остава на нас да се борим с простащината.

Tags: Музика · Общество · Сентенции

21 responses so far ↓

  • 1 Влади // Jan 23, 2010 at 6:47 am

    Извинявй, знам, че звуча като спамер или бот, ама: МНОГО ДОБРА СТАТИЯ! :)

  • 2 Vanya // Jan 23, 2010 at 6:50 am

    Йе, пускам си АЗИС. След това ритуално ще се самоубия :)
    Иначе, много добри размисли :)

  • 3 res // Jan 23, 2010 at 8:30 am

    имам три албума на Тони Стораро в iTunes и не ме е срам от това :D

  • 4 по рецепта // Jan 23, 2010 at 9:04 am

    След тази статия всичко ще си кажете :)

    Иначе - Евала! Много точни мисли.

  • 5 Longanlon // Jan 23, 2010 at 11:09 am

    Точно в десетката, баце.

    Отношението ти към Графа и другите мазни, безполезни пост-естрадни изпълнители зарадва сутринта ми :)

  • 6 Генади // Jan 23, 2010 at 2:30 pm

    Неотдавна с приятели забелязахме, че чалгата представя мини-модел на развитие на популярната музика-ъндърграунд, мейнстрийм, културен шок, после започва да върви по утъпкани жанрове-диско, техно, хаус… а кога ли ще дойде и гръндж вълната във чалгата?

  • 7 Апостол Апостолов // Jan 23, 2010 at 4:53 pm

    В условията на пазарна икономика САМО пазарът определя стойностите. Всичко друго е бош лаф.

  • 8 Гого // Jan 23, 2010 at 5:45 pm

    Правилно разсъждаваш, но не според мен тръгваш от грешна отправна точка. Според мен и поп музиката ни е на същото дередже като чалгата и има същия замисъл и послание, просто малко по-културно представено. За едно си ужасно прав. Чалгата не е причината, тя е следствие. Иначе аз мразя чалга, но нито една от точките ти не отговаря на моите възгледи за живота.

  • 9 ипотпал // Jan 23, 2010 at 6:16 pm

    напълно съм съгласен с Апостол

  • 10 hey guise // Jan 25, 2010 at 11:47 am

    от Контрол и Хиподил насам хубава българска музика не е правена.

  • 11 Deni // Jan 25, 2010 at 2:45 pm

    Ще се съглася, че чалгата сама по себе си не е основния проблем на обществото ни! Като преди това ще уточня:
    1. Не желая да се променям - смятам, че човек трябва да знае кой е и да си тежи на мястото!
    2. Мразя всичко мюсюлманско, което се налага на сила в моята страна! Ориента е прекрасен, но да си стой в изтока!
    3. Не смятам че съм родена в ничий кенеф и никой, който е имал щастието да общува с “западняците” и “европейците” и да сравни коефициентите на интелигентност няма да го смята!
    4. Когато видя циганин да спазва законите на държавата ще си пия с него без проблем ракията!
    5. Срещу тези от другия бряг нямам нищо против стига да не правят пропаганди да обясняват на децата ни, че това е нормалното и такива трябва да бъдат!

    Та за чалгата! Тя наистина е само следствие от толерирането на ограничеността, дезинформацията и простотията! И разберете не ме тревожи, че българина вечер иска да седне и да послуша малко буини ритми и да разгорещи кръвта! Не ме тревожи, че това се смята за музиката на народа или някои псевдоинтелектуалци не разбирали какво казва лирическият герой! Тревожното е че “Бритнитата” български или чужди са тези “кухи блондинчици” които обществото толерира. Те са сочени за пример, модел на подражание! Тревожното е че вечер като си включих телевизора Славчо Трифонов кратуната те занимава 1 месец с предаване “Стани поп фолк звезда”!!! Представяш ли си?! Не стани “народна” певица, не стани маркетоложка, не стани астроном, не стани преводач …. и т.н. Не, изкарай си ромския задник на вън и излез да го друсаш, че да станеш за резил! Включваш другата телевизия … там БТВ дава пряко включване с посещение в обикновено БГ семейство на тема “Как ще свърши Перла?” Разбирате ли за какво говоря!

  • 12 nname.org // Jan 25, 2010 at 5:13 pm

    @генади: чалгата беше ъндърграунд преди 15 години, когато наброяваша цялата 10 касетки, и всички се хилихме на “Селската баня” и хитове от сорта

    в момента се сещам за няколко парчета с рокаджийски аранжимент (водеща китара, акустични барабани), а Вероника е с готик визия: http://www.veronikamusic.eu

  • 13 kind of a pimp // Jan 25, 2010 at 10:28 pm

    но мога да кажа кое е по-добро - MTV-попа или димитровградският Пайнер. Но не виждам грам разлика между скимтенето на Риана и тва на Преслава. И като продуцентски продукт и като идея “хитовете” им са за таргет групата на тийнитата.

  • 14 Nakom // Jan 26, 2010 at 1:47 pm

    Няма точка с която дане съм съгласен.
    Освен с едно-образованието и средата.Макар че е пряко зависим от двете, по-скоро манталитета е определящ.Изключения има всякакви, семейство метъли - деца чалгари и обратното.
    Аз пък съм сметнал метъла за диагноза, тип депресивен-обществото+татко-ме-подтиска-вместо типаж, но понеже има много болни от тая болест, в компания си мълча, инак винаги ме налазва някой с въшки и започва да ме кълне че съм чалгаджия :-)

  • 15 MacTeP // Jan 26, 2010 at 3:37 pm

    Прав си, много си прав. Рядко виждам толкова смислени разсъждания по темата. Обикновено се води една хейт война и …

    Не е ли крайно време някои хора най-сетне да разберат, че живеем на Балканите и че това е музиката за душата по тези географски ширини.

    Само да кажа, че не съм някакъв луд чалга фен или нещо такова, но от време на време на маса слушам и такава музика. Аз си падам малко музикална курвичка

  • 16 nname.org // Jan 26, 2010 at 4:12 pm

    @nakom: не бих казал, че има доказуема патология за който и да било стил музика.

    близък мой приятел е метъл и е от добро семейство - техните са лекари. баща му е пич, а майка му е малко прекалено грижовна. през студентските години му дойде акъла и вече не прилича външно на метъл :)

  • 17 The Hierrogrammate Tzadkiel // Jan 26, 2010 at 4:19 pm

    Айде наизлязоха апологетите на чалгата. Мрете, мазни малки душици.

  • 18 nname.org // Jan 26, 2010 at 4:59 pm

    ние ще умрем пич, ама чалгата ще остане

    тезата на поста е, че можеш да слушаш по-хубава и по-интелигентна музика, без да се сражаваш с поп-фолка

  • 19 The Hierrogrammate Tzadkiel // Jan 26, 2010 at 5:07 pm

    аз поста не го разбрах като защита на чалгата, така че вие, уважаеми авторе, попадата извън сферата на людете, засегнати от моето благопожелание :)

  • 20 [video] Чалга 2010 // Jan 29, 2010 at 2:02 am

    […] илюстрация към предишния пост. Васко пее румънско денс парче (което го въртяха по […]

  • 21 MixMan // Feb 5, 2010 at 2:36 pm

    Кажи им го, Свилене, кажи им го! Велики размисли, евалата :)

Leave a Comment