Между две вселени
Прословутата статуя на Бил Владимир Илич Клинтън, издигната на не до там асфалтираният бул. Бил Клинтън в Прищина.
Снимката се уголемява чрез натискане, заснета е от Комитата при скорошното му посещение в земите на албанските команчи. Какво нещо е историята.
Албанските скулптори, хич ги няма в спазването на пропорции.
Абе, то да беше работата само в пропорциите. Ама и други неща са им сбъркани на тези които са правили паметника. Много лошо е “стъпването” на фигурата, а другото е гнусният натурализъм в пластичната изразност. А и цветът на скулторната фигура е малко странен.
това бялото отдолу, постамент ли кво е, и то на нищо не прилича
що не са викнали чичо Вежди да го направи в битов стил, не знам 🙂
На това отдолу , върху което е стъпил “Клинтън”, му се вика “пиедестал” .
Не се вижда добре какъв е материалът на пиедестала, но на мен ми мяза като да е издялан от тухли “Итонг”.
Ама, който е виждал прастични неща, правени от Вежди Рашидов знае, че стилът му е много далече от “битов”. Баш обратното. Той прави много модерна и близо до абстрактното монументална пластика. Виждала съм документален филм, сниман в ателието му и карам по спомен.
Сори, исках да напиша “Пластични”.
Не е за смях, но доста напомня статуите на Ленин 🙂 в соц- страните.
@ema: вежди много не ме впечатлява като творец, много по-добри български с склуптори има, неговите неща биха били доста силни с 19-ти век. все пак пожелавам на всеки неговият списък с имоти и качествени возила, по неясен начин Веждито има доходите на първите 20 живи художника и поета взети заедно.
помян че за паметника на Джон Атанасов се говореше за 2 милиона обща цена, 500 бона да са за него… евала
@дилмана: много точно сравнение
паметникът пасва идеално – точно толкова нелеп е, колкото нелепо е и съществуването на самото Косово 🙂
Преди чесове написах нещо като отговор на nname.org, но той се изпари нанякъде.
Нямам представа в какви проекти е участвал Вежди Рашидов за срещу какви пари. А и да си кажа, за парите в изкуството норматив-няма. Въпрос на договаряне са. и е прието никой да не ги обсъжда. Едно произведение на изкуството струва толкова, колкото пари дадат за него Защото кой може да каже че която и деа е от индустриалното количество картини на Пикасо, каквито ние всички сме виждали в оригинал, си струва дадените милиони в долари? И какво като е от Пикасо?
Но онова, което съм виждала направено от Вежди Рашидов, а аз съм виждала нищожно малко неща, ми допада по начина на модерно моделиране и технологичното майсторство в изработването на пластиките.
Най-грозния паметник на Ленин, който аз съм виждала, беше свален от от пиедестала си. Фигурата , изработена от нещо като циментова смес, а не от камък, беше боядисана с онази боя, с която се покриват металните стълбове на далекопроводите, известна с името “сребърен феролит”. Фигурата, разера се с протегната нагоре ръка, сочеща “сияйните върхове на комунизма”, беше натирена “да стъпи” в средата на един гъст храсталак, с гръб към алеята , по която вървяха хората в една от градините в центъра на Вилнюс-столицата на Литва. И това беше още през онези години, когато Литва беше част от СССР, а в България продължаваха да се проектират и въздигат нови паметници на същия този Владимир Илич. Разказвам ви нещо, което съм видяла с очите си.
не си спомням Пикасо да е бил придворен “творец” на Мултигруп..
тази негова реплика я има на видео: “по-добре мултак, отколкото голтак”
А спомням си. Той се гордееше с нещо такова . Ама айде да не му надничаме в паницата. Защото малко са талантливите хора на България. Повечко са онези, дего критикуват, ама често и хал хабер да си нямат от стойностното в изкуството.
Аз съм от хората, които, като нещо ми харесва, примерно в архитектурата или изобразителното изкуство, си го казвам, като не ми харесва, но и винаги се обосновавам защо. Мога да го нарежа на тънки жюлиенчета. И не търся никакви политически елементи в това.
Аз например, казвам, че онази прехвалена статуя на София, на кръстовището между ЦУМ и БулБанк, дело на иначе много талантливия Георги Чапкънов, седи безобразно в центъра на София. Отвратителен постамент, грозно висок, грозен и по цвят. Огромният тъмен обем на статуята надвисва застрашително и тревожно над главите на хората като “Дамоклев меч”. Това си е едно тотално недоразумение . Никакъв ансамбъл с околнато пространство. Самоцелно е, айде да спра дотук.
Представям си какъв вой ще нададат, онези, които са опапали парите на данъкоплатеца.
А и не се интересувам какви пари на общината са отишли и кои са онези, които са си турили подписите под идиотската идея точно тази фигура, в този й вид да е там.
Това в никакъв случай не означава, че Георгги Чапкънов не е талантлив скулптор. Талантлив си е, и още как, ама архитектите, които кръжат около него са го подвели, че идеята му е добра точно за този площад и на тази височина. Но това е вече друга тема.
Тази статуя на Чапкънов е много нелепа и най-добре да се премести още днес.
Грешка е, че не се интересуваш от парите на общината, които реално са твоите пари. За това си осъдена да караш Фиеста, а Веждито да те гази с огромния си Мерцедес по кръстовищата 🙂
радвай се на слънцето и на парковете, докато съдружниците на Вежди не са ги застроили още 🙂
nname.org , опитах се да ти отговоря на този пост веднага, но написаното от мен или се изпари или беше цензурирано и така и не се появи в полето на публикуваните постове.
Парите на Общината, нямам представа къде отиват и колко са.
Добре би било да съм осъдена да карам Фиеста, ама аз нищо не карам. Едно време имах Трабант, после Лада, ама и Ладата беше продадена още преди да избухне Демокрацията. Имам карта за трамвай, но и нея не ползувам всеки ден, защото живея на място, на което ми е по-лесно да тръгна пеша и да стигна за десетина минути до “Попа”, до НДК или до Борисовата градина.
Няма начин да ми се кръстосат пътищата с джипа на Вежди Рашидов.
Ама не само статуята на София не е на подходящо място.
А какво би казал за онази перверзия с покреването с онези белли палатки на предгаровия площад. Там има хора направо да затвора. Унищожиха един много добре оформен ансамбъл с много добре направена скулпторна творба, която беше красив акцент на онова пространство. За тези палатки някои артитекти-тъпоъгълници взеха много пари. Аз лично кръстих това извратено идиотско нововъведение “Гигантски Сутиен за Осем Цицки”/ моля за извинение за израза, но друг просто не ми роди главата/.
@ema: била си маркирана погрешно като спам. мога да ти върна коментарите, но ти си ги преразказала в последния
Те това си е! Те мене вече за “спам” взеха да ме вдъзприемат.
Нищо не ми връщай. Нали знаеш, че събитията се извършват в пространството и във времето? То като му отмине времето, па и като задмине мястото, върви ти , че го връщай тогава. Файда, йок.